Välkommen!

NYSTART!

lördag, april 27

Matfusket

Med facebook och andra sociala medier så kan åsikter spridas med rekordfart bland ett stort antal människor. Det finns åsikter inom många områden förstås och eftersom jag har många vänner som har just träning och kost som intresse samt följer sidor med samma inriktning så det är klart att jag får mycket serverat inom de områden.

Matfusket är en sida på fejsbook som jag ibland läser vad de skriver, ja, det ser väl rimligt ut det mesta. De ifrågasätter ofta Livsmedelsverket och det är väl sunt. Sen kommer nåt inlägg som det här angående Aspartam tidigare i veckan, hur faaarligt det är - och någon fejsbookvän direkt som skriker ut "LÄS DETTA; SPRID VIDARE; KONSUMERA INTE" när de delar nämnd sidas inlägg.

De här omvända EAT CLEAN vännerna är söta men jag skrattar lite åt dem att de blivit så fanatiska. Att de köper andras "sanningar" som passar deras (nya) inriktning så snabbt?  Tidigare i veckan skrev alltså Matfusket om Aspartam. Det såg väl underbyggt ut med ett otal källor i ämnet (sök på Matfusket på fejjan om ni vill läsa mer) och genast hängde alla övertygade Eat Clean-människor på. Och i och för sig, vill man leva efter Eat Clean 100 % så ska alla tillsatser bort. Alla. Och då kanske det ändå äger sin riktighet att få skrika ut medtyckande.

Det är nog så att många (fitness)människor tycker sig kunna unna sig lightläsk som fun light till sin keso t ex - men nu ska de helst inte göra det (!), (nu finns ju Stevia, det naturliga sötningsmedlet). Vi har väl iof hört i några år nu att de här sötningsmedlen inte är så bra för att de ökar aptiten, och då kan man väl hellre dricka en "riktig" Cola än en light om man nu ändå unnar sig. Eller så ska man kanske tänka att om man väl unnar sig, läs inte dricker light el läsk så ofta öht kan man lika gärna ta en light för då får man i sig mindre socker och att den dosen sötningsmedel inte spelar någon roll. Är ni med i tänket?

Men alla fitnessmänniskor är ju inte per automatik Eat Clean människor. Det finns Eat Clean människor som inte per automatik är fitnessmänniskor heller. Många fitnessmänniskor vet nog också vad Aspartam egentligen är och består av och därmed inte så oroliga över sitt intag?

Nu när jag läser inlägget igen så ser jag många ifrågasättande kommentarer. Många kritiserar och ifrågasätter själva Matfusket som sida och överlag medan många skriver (till synes igen) väl underbyggd kritik mot sanningshalten i det Matfusket framfört om Aspartam.  I morse såg jag också en artikel från en annan Hälsosida på fejjan som (till synes) penetrerade ämnet Aspartam och (till synes) grundläggande beskrev och redogjorde varför Matfusket har fel.

De flesta av oss har inte tid, ork eller tillräckligt kunniga för att kunna sortera, hålla reda och söka upp information om "hur vi ska leva för att leva som bäst." Och, det är också en värderingsfråga vad som i så fall är bäst - prioritering, förutsättningar, omständigheter är olika.

Hur som, jag kan tycka precis som avsikten med min sida egentligen - att få folk att tänka, bli medvetna, gå utanför sin box osv. kan aldrig vara fel. Och att det är bra med debatt men svårt när enskilda som media påstår sig äga sanningen. Man kan lyfta frågor utan att påstå att något är i sten om ni förstår.
Även det som så renhårigt hänvisas till forskning kan vara bedrägligt. Vem har beställt forskningen i så fall?

Med det vill jag ha sagt det jag också sa i går mer eller mindre. Det är aldrig fel att vara insatt eller nyfiken, engagerad i det vi och våra barn får i sig (eller föräldrar syskon vänner partners också för den delen så har jag inte uteslutit någon hoppas jag) eller vad som du själv mår bäst av att äta och dricka. Men, det är djävelusiskt mycket du måste avstå ifrån om du vill ha 100 koll. Believe me. Ja det fattar du nog själv.
Vi har ingen aning om vilka följder vårt fanatiska tyckande eller för den delen, ekonomiskt pressade matläge (alla tillsatser som finns, skapas för att tjäna pengar) får för framtiden.

Det är många som dör av förorenad luft i många delar av världen, men inte flyttar de därifrån - Hornsgatan är en av de mest förorenade gatorna i Stockholm, nog bor det tillräckligt många där och många av dem är nog dessutom veganer i sitt strävande att leva så rent och länge som möjligt. Till exempel.

Tänk och välj, gärna för mig - men slappna av lite. Vi kan inte påverka allt vi skulle önska ändå. Och det de i dag säger är nyttigt kan de säga något annat om i morgon. Ni vet det också.

Jordgubbar är sommar=gott.
I kväll ska jag äta jordgubbarna enligt ovan. Jag vet att jordgubbar anses vara en av de nyttigaste bären men samtidigt också en av de mest besprutade. Hur ska jag göra tycker ni? Kan jag lita på att all besprutning är borta när jag sköljt dem? Eller tog jag bort det som var nyttigt då också? Kanske jag ska tänka att jag äter dem för att de är kalorisnåla? Fast jag glömmer bort det faktum att jag köpte dem för att det är gott. Juh!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar