Välkommen!

NYSTART!

tisdag, april 23

Folks kåthet.

Jag häpnas över folks kåthet över att beblanda sig och tala-om-för-hela-facebook-instagram-twitter-vänskapskretsen-ochallaandrasomkantänkaslyssna - att man känner eller är i närheten av kändisar? Man kan vara kändis väldigt oförtjänt och en icke kändis av samma anledning.

Men så fort någon träffar, lunchar, har något att göra med en s k kändis så ska den personen helst taggas på fejjan och allehanda sociala medier så alla får veta att man också är kompis "for real" eller så ser man till att ta en bild - man kanske är på samma fotbollsplan som en kändis unge och det kan ju vara bra att tala om. För då tänker alla "jaha känner hen dens förälder". Ni fattar grejen va?


Är man mer värd om man har en sån bekantskapskrets?

I veckan avlyssnade jag ett samtal mellan en radio"kändis" och en marknads/säljansvarig av ett känt skomärke. De hade hamnat vid samma bord tack vare en gemensam nämnare. Radiokändisen började förhöra sig om det också fanns barnskor av detta märke (radiokändisen hade redan blivit försedd med dessa skor gm deras gemensamma nämnare) och marknadsansvarige bekräftade detta och sa sedan i nästa andetag "ja men säg till mig när du vet vad du vill handla så kan du köpa via mig, vi får ju till inköpspris..du ska få min mejl här.."
Ok, det var inte riktigt gratis kanske som i många andra fall (läs ännu bättre och mer kändis) men jag tror att det var ett symbiossamtal. Kanske kanske menade inte radiokändisen att sneaka på nåt sätt (för det är bra skor!) men har ju indirekt makt då denna människa faktiskt är en profil och därigenom promotar oavsett hen vill eller inte. Omedvetet medvetet så vet hen kanske också att effekterna blir så här/har de fördelarna med sig.
Marknadsansvarige vet också att det här kan bli en affär som gör chefen nöjd. Kanske kanske inte - men varför chansa?

Och alla dessa sell-outs som b-kändisar, gamla avdankade, försäljningskåta mellanmjölkar måste göra. Ni ser det överallt. Det är boksigneringar med extrapris, nättävlingar med böcker eller träffar, pt-timmar, kläder osv som basuneras ut. Det är kampanjer med koder och sista datum. Oh man blir nästan snöblind av allt som kommer i ens väg.

Men återigen. Ska jag tolka det som att jag inte är så mycket värd den dagen jag äter lunch, middag, tar en AW, springrunda, stöter ihop med dig och inte blir taggad?
Och om du träffar på min dotter eller son och inte tar kort på din son/dotter tillsammans med nån av mina - vill du då inte att dina barn ska bli sammankopplade med mina?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar