Välkommen!

NYSTART!

fredag, april 26

Barn och Aspartam

Funderar som mest vad jag ska göra för mat i dag. Jag tror dock det kommer spruta grön- och rotsaker ur huvudet på mig. Det står fullt av skålar och burkar i kylskåpet med både tillagade som otillagade dylikt.
Man ska veta att recepten och råvarorna är beräknade på 4 personer och i det här fallet så är mina barn kanske inte de bäst representerade till att äta såå mycket "innovativt."

I dag är Simons födelsedag. 11 år. 11 år? Jiisus, det är lång tid. Är jag så gammal så jag kan ha ett barn som fyller 11? Han flyttar ju snart hemifrån ju!
Dagligen träffar jag kvinnor som ännu inte har fått barn och jag avundas dem lite. De har det där kvar..mina barn skulle gärna få ett syskon, min dotter vill så innerligt inte vara lillasyster :) men det ska vara något väldigt speciellt för att jag ska skaffa fler barn. Jag vet att jag säkert skulle tycka det vore lika fantastiskt, kanske ännu mer för med åldern blir man som bekant oftast klokare och mer insiktsfull/ödmjuk men samtidigt.
Skönt att de just är så pass stora ändå.

Men som sagt, jag kan sörja att mina barn inte har de där söta små fötterna längre, den där fantastiska nyfikenheten på livet som en ett-treåring har - så mycket som är nytt för dem. Att hålla i en bebis, snusa på dem och få det där tandlösa leendet mot sig..och lämna bort dem när de bajat (fast ibland får jag nog byta och det är kul det med)..det är gott nog! Jag vill att syrran skaffar barn!

På tal om allt man kan och inte kan äta. Nu sa mamma att de har kommit fram till att det är en massa bly i viltkött - jaha då är det väl bara renkött som återstår - fast där är det väl becquerel kvar. Å griskött är ju inte nyttigt och de trängs och skriker i sina bås. Kossorna har galna ko-sjukan, belgian blue, svårsmält för magen. Om det nu alls är nötkött. Allt är väl hästkött numera. Och hästköttet innehåller en massa insprutad skit precis som kycklingarna, kalkonerna kommer från försurad mark i Rumänien, lammen har för nära till marken.
Och fisk fattar väl vem som helst att det inte är nyttigt numer om den inte levt i en kallkälla hela sitt liv (eller akvarium kanske). Det är tanks, kryssningsfartyg och flygplan som dumpar massa skit och här i Sverige har vi överklassens båtliv, vatten och snöskotrar för att inte tala om vidriga campare som slänger en massa dynga i naturen.

För att inte tala om ekooooloooogiskt. Snälla nån, säg inte att jag ska vara så naiv så jag tror på att allt som det står ekologiskt på är "ekologiskt." Att allt "ekologiskt" per definition ska vara nyttigare och perfekt skött i alla lägen. Närodlat låter så mycket bättre. De hallon, svarta vinbär, rabarber och jordgubbar jag kan få från föräldrarnas trädgård vårdar jag ömt. Getosten från Arjeplog och älgarna som springer i fjällen och skjuts av mig eller bekanta - det.

Så skrevs det en massa om Aspartam i veckan. Alla "eat clean" människor skriker ut sitt budskap om att inte dricka lightprodukter precis som smör, margarindebatten. För fitnessmänniskorna har ju fått något annat nu - Stevia. Oh detta Stevia. Just nu på marknaden pumpas det ut snask och bakverk som är sötat med Stevia. Inte minst drycker. Och LCHF recepten dignar av Stevia som ingrediens.
Som tur är har jag svårt för bismaken den ger och vill jag nu ha fler barn så ska jag tydligen strunta i Stevia för Stevia framtas tydligen på samma sätt -isch, som p-piller. *

*utger mig inte för att ha någon sanningshalt i dessa påståenden. Margarin vs smör skriver jag under på men allt annat who knows? Den försurade marken i Rumänien hittade jag bara på även om jag är övertygad om att det finns försurad mark även där men om just kalkonerna springer där och hittar sig till oss det har jag ingen aning om. Om det är överklassen eller förstagluttare som skräpar mest ned i skärgården vet jag faktiskt inte heller. Det där med Aspartam kan ni inte ha missat och det med Stevia har jag inte hunnit googla, hörde det i går ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar