Välkommen!

NYSTART!

måndag, november 12

50 nyanser av honom med lussebak.

Jag tycker man helst ska både baka och laga mat från grunden med sina barn i den mån man hinner. Det är så värdefullt att barnen får veta varifrån maten kommer och även värdet att göra mat och baka själv. Men nu står jag och bakar lussekatter utan barnen, men vi hinner nog. Ni som känner mig vet att det är en akilleshäl hos mig även om jag för första gången förra året kände en viss mättnad efter, hrm, 30 års ätande. Fast det var ju efter tredje satsen iof.

Och när vi ändå pratar om satser så har jag läst ut 50 nyanser. 35 miljoner sålda böcker, det är otroligt. Vilket lyckokast! Är det sant?? Jag tycker författarinnan har skrivit en smart bok av den anledningen att sex säljer det vet vi sen urminnes tider och varför inte drämma till med förbjudna sexlekar på en gång. Kan ju inte bli annat än en snackis åtminstone. Och med denna utgivning har också en debatt blossat upp om saknaden av bra erotisk litteratur. Hon kom i rätt tid som det sägs.
Erotisk litteratur är kanske inte riktigt vad jag kallar denna bok. Visst är smaken som baken delad men erotik, detta?
Ur någon slags litterär checklista tycker jag hon har gjort jobbet bra - hon har ett flyt i språket (tack för det, boken är över 500 sidor), hon har lagom mycket "trovärdig fakta" insprängt bland detaljerna, en stundtals begåvad dialog åsså relationer och sex dårå. Mycket sex. För mycket och för ofta och för rå sex för att bli trovärdig till slut. Hallå, tjejen är oskuld men redan från scratch knullas hon på flera gånger om dagen, flera dagar i veckan och hon är jättetänd hela tiden, så pass att det går för henne i sömnen till och med, när hon drömmer om att bli piskad på könet av en brunflätad piska.

För mig för det tankarna tillbaka när jag jobbade som sexrådgivare, kan vi säga. Jag pratade med män som t e x var  uppgivna för att de inte fick ta sin tjej i andra hålet trots att de hörde och läste om "alla" andra som fick göra det. Och en del var övertygade om att det bara var med just honom de inte ville. En villfarelse liksom att alla tjejer tycker det är skönt, bara de skulle testa.
Boken flirtar lite med den inställningen. Bokens jag tror ju hela tiden att hon inte vill, att hon kommer tycka det är obehagligt, göra ont när det utan undantag bara är skönt, hon blir tänd och hennes inre gudinna vill bara ha mer.
Samma sak med att mannen i boken överöser henne med gåvor. Hon säger nej och är så övertygad om detta men när hon förstår att han inte ger sig så njuter hon av sakerna även om hon då och då erfars av känslan av att hora sig.

Men just den problematiken är ju inte lätt för någon av oss med samvete. Oavsett om vi får en sak, en tjänst av en uppvaktande man, kvinna eller kompis så känner många av oss att vi hamnar i tacksamhetsskuld. Ska man kunna njuta av att bli uppvaktad/uppmärksammad och känna sig glad och omtyckt eller ska man känna att det gäller att fortsätta prestera och vänta på paybacktime?  Mm, sagt med glimten i ögat men för många av oss är det ingen självklarhet.

Jag hade ingen speciell lust att baka och det ser jag nu, de har blivit gigantiska och inte den form jag brukar ha (på bullarna alltså). Jästen var dessutom lite vit och hårdsmulig trots att datumet inte hade passerat bäst före. Men det var inga problem och jag har mina skäl till att baka i dag och vaken är jag ju ändå.

En dag som varit rätt tungsint egentligen. Tremånadersdagen av Thomas och Fars Dag på samma dag..rimmade inte bra alls. Och detta regn och mörker. Fint samtal med pappsen dock. Det är så mycket som betyder så lite och lite som betyder så mycket.

Det står i kavajslaget på boken att den kommer diskuteras bland kvinnor under lång tid. Kommer den? I så fall kan jag tänka mig att snacket handlar om att det skulle vara häftigt att bli så uppvaktad någon gång i livet. Ha en Audi utanför dörren en dag. En häst en annan kanske. Diamanter blommor och champagne (diamanter och blommor fick inte hon vad jag minns). Någon som åtrår en så mycket, har perfekt kropp och slutar andas för att man är så vacker. Så rik så man kan ha både hushållerska, städerska, assistent som åker jorden runt om det behövs förutom att man själv gör det förstås. Någon som sätter sig själv åt sidan och dyker upp vid minsta oro att allt inte är som det ska. Det låter nog kanske lite påfrestande ändå?
Men själva sexet som presenteras är jag dock skeptisk till att det är något att orda om. Bara tanken på att bli sådär hetsigt intensivt penetrerad och påsatt, vilken elitmus man måste ha. Och att gå omkring med rödflammig hud så vi inte kan vistas i omklädningsrum eller badhus något mer utan att bli omtalad, nej, tack. Själva förnedringen som föregår detta är något jag undanber mig också. Jag tror ärligt talat jag skulle skratta om jag skulle stöta på någon med detta intresse. Många av oss har väl lekt lite oskyldiga rollspel och fått lätt spanking i form av dask på rumpan och i sina sammanhang kan det visst vara upphetsande. Oral- och analsex tycker vi olika om och kan tycka olika mycket om det beroende på vem och vilket tillfälle. Det är också sant, precis som med vanliga vaginala samlag - de är inte alltid lika bra oavsett. Olika ställningar finns det också gott om och det är lika värdelöst där att påstå att man gillar det och det då det oftast har med vem och hur, fysiska skillnader, erfarenhet och finess, engagemang och närvaro.
Men män har tusan en förmåga till att tro att kvinnor fungerar enligt porrindustrin. Om vi låter för lite är vi inte sexuellt frigjorda eller så är vi inte tända nog, låter vi för mycket är vi galna eller vill mörka att vi inte är tända nog. Ett nej betyder inte alltid ett nej och eftersom män i regel gillar att inta ett trångt anus så måste det väl vara skönt för kvinnan också,  liksom att fällas ihop som en fällkniv och bli juckad i 180 som en hemmafixad Barbara för kvällsrunken.

Nej förlåt mig men det finns många som har fått allt för mycket om bakfoten. Sex är något mellan två personer just då och där, och iof ibland fler. Det är väl bra om man har läst erotik och har bra referenser men det finns ingen regelbok eller färdigskrivet manus hur det ska fungera samma lika för varje enskild person. Det handlar ju om kommunikation framför allt, lyssna, fråga och vara lyhörd.
 Och det ska jag inte påstå att hon inte hade i boken. Tvärtom, den byggde mycket på kommunikation och jag har ju inget att göra med deras sexliv så länge båda är nöjda.

Asch. Övertid. Jag hade ju lovat mig själv att sova innan midnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar