Välkommen!

NYSTART!

onsdag, december 11

Hälseneinflammation

Fick chans att prata med en naprapat i dag och av mina symtom att döma så har jag det som kallas, lite felaktigt, för hälseneinflammation. Han frågade om höger var svullen också men det har jag inte kollat. Men jag har ont och är stel på morgonen, har ont när jag sätter på mig skor med högt valv där bak som trycker mot hälsenan, jag har ont när jag går och börjar springa men sen klingar det av, inte helt försvinner men så gott som. Jag har ont om jag klämmer om senan och då pulserar det en stund efteråt.

Nu har jag googlat också och finner samstämmiga uppgifter/råd om att just tåhävningar är the shit. Naprapaten här på idrottskliniken (AIK fotbollslags naprapat) menade att jag inte skulle stå på något trappsteg el likn som det står i alla trådar utan på golvet. Hm, vem ska jag tro på.
3 x 15 2 ggr per dag, både raka och böjda ben i ca 12 veckor. Inte vila hälsenan den ska belastas för att läka.
Sen om man ska springa eller bara gå verkar vara något man själv får känna efter. Ingen hög fart är samstämmigt samt helst inte terräng heller.
Tåhävningar verkar inte vara något man kan göra i förebyggande syfte heller om man ska tro trådarna men om man väl fått problem så kan man lika gärna fortsätta och för vissa tar det så lång tid som ett halvår att bli bra.

Nu är jag ju 100 på att det här är en överbelastning. Jag har starka breda senor..men jag har sprungit för långt i mina nya barfotadojjer punkt. Men så blev det bara just för att jag blev så överraskad av att jag ville springa för en gångs skull.

Jag är dock inte sur, förbannad, frustrerad som man kan tycka, när jag just hade kommit igång (kanske). Nä, jag känner faktiskt helt andra saker (tror jag).

Vilken insats jag gjorde i dag då. Stack iväg på gemensam Lucialöp med många andra okända människor - jag klädde ut mig dessutom!! Not my kind of bag liksom. Kände mig urfånig i min luciahybridutstyrsel but I did it. Och visade barnen sen för jag märker att jag influerat dem att inte vilja spexa med utklädnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar