Välkommen!

NYSTART!

måndag, februari 25

LCHFbak och andra substitut.


Fick för mig att baka scones. Det gör jag ju ibland, det vet ni som följer mig och jag har experimenterat med olika mjöl och bland annat en proteinersättning så att säga, tidigare. Denna gång fick jag för mig att baka scones a la LCHF. Jag rensade nämligen köksskåpen i helgen och hittade en massa "skit" jag köpte när jag var fullständigt hysterisk angående min mage som inte fungerade. Nu säger jag det i imperfekt, jag har nog en trasslig mage fortfarande men tankarna och prioriteringarna i livet har inte suttit i magen senaste tiden om jag säger som så.

Antingen slänger man det mesta man har i skåpen enligt garderobsprincipen "det jag inte använt på ett halvår behöver jag inte" eller så gör man en Anna Skipper och slänger det som har en massa tillsatser och/eller helt enkelt inte är nyttigt. Nyttigt är dock ett begrepp att begrunda utifrån en del aspekter som jag ber att få återkomma till.

Scones. Jepp, googlar och hittar just ett recept som passar de ingredienser jag samlat på mig i form av pofiber och fiberhusk. Annars är det ju också poppis med mandelmjöl, kokosmjöl osv men dock inte detta recept.
Jag har dock ingen creme fraiche hemma och när jag ska hälla i bakpulver så har jag en knapp tesked kvar mot receptets två. Kan inte hjälpas, det blir en mindre tesked bakpulver samt två msk vaniljkvarg i stället för creme fraiche. Jag är inte den som inte törs testa!

Alltså, när jag tuggar i mig detta så måste jag ändå säga, med respekt för alla blogginlägg jag läst som fullkomligt hyllar smaken av dessa substitut...det är som att tugga vetekli mer eller mindre. Det är inte dåligt det ska jag säga men är det någon njutning? Det stockar sig i halsen och jag måste skölja ned med kaffet rätt kvickt.

Det finns de som är glutenintoleranta, äggallergiker och diabetiker. De har inget alternativ, de måste använda substitut om de är sugna eller behöver det som vi andra kan äta om vi vill/väljer. De som är födda med detta har ju oftast inget behov men som ni vet så är det mesta av livsmedlen fulla av just socker, vete och ägg. Ja iaf när det kommer till bröd och bakverk, det goda så att säga :).

Märk väl att jag inte tar med laktosintoleranta. Det är en mycket liten del av befolkningen som verkligen inte tål laktos, resten kör med det för att de valt den livsstilen och möjligen märker en viss skillnad i att överlag dra ned på sitt laktosintag. Samma sak med de som säger sig inte tåla kolhydrater, viss kött osv.  Det är mer livsstilsval än att man inte tål det. Men, jag känner i alla fall en person som verkligen är laktosintolerant till så hög grad att hen har problem med att de livsmedel som inte är märkta med att de innehåller en viss dos av mjölkprodukt, blir riktigt sjuk om hen äter av det.
Laktosintolerant. Shit, vad trist. Äggallergiker, ännu värre. Glutenintolerans..tja, behöver vi de produkterna egentligen? Och ska vi prata om sånt, så är det ju värst i så fall att vara överkänslig mot spannmål. Till spannmål hör t ex ris och majs till och då kan du inte ens använda glutenfria sorter eftersom de är gjorda av just ris eller majs.

Vad jag vill ha sagt är att jag har lite svårt att tala för de här substituten om du inte verkligt behöver dem. Om du vill gå på diet eller vill ha en hälsosammare livsstil om det för dig betyder att undvika socker och mjöl t ex. - varför inte då bara skippa det helt eller göra en kompromiss med dig själv att dra ned på det? Jag har kammat igenom så många hälso- och träningsbloggar i helgen som fylls och återigen fylls och svämmar över av tips om hur du ska göra nyttiga chokladbollar (som inte smakar som chokladbollar eftersom det är dadlar, nötter osv som den görs av), sockerfritt hit och dit, bästa nyttiga brödet osv.
Jag säger inte att det är feeel märk väl men efter att ha testat lite hit och dit, även gått på detta med att köpa både kokossocker samt stevia så konstaterar jag bara att det är bortkastade pengar för min del åtminstone! Det smakar skit! Det blir en äcklig eftersmak av både kokossocker och stevia - ok jag är inte mycket för kokos annars heller så det kan vara en bidragande orsak..
Om du däremot kallar det för energibollar eller proteinbars så är det ju en annan sak och kan användas i ett annat syfte. 

Nä, gör hellre EN god chokladboll som smakar precis som det du egentligen är sugen på. Baka brödet eller köp brödet du dreglar efter men bestäm hellre att du bara äter det på helgen eller en gång per dag? Lär dig att baka lite nyttigare bara, ersätt lite el mkt av det vita mjölet med grövre varianter, dra ned på socker och salt osv.
Sedan det här med läsk..jag dricker inte ofta läsk har aldrig varit en läskmänniska men när jag väl dricker det så spelar det mig inte så stor roll om jag dricker en vanlig cola eller cola zero eller liknande. Jag kan dock köpa argumentet som jag fick från en dietist "många säger att dricker de sällan kan de lika gärna dricka en vanlig cola eftersom det sägs att sötningsmedel inte är nyttiga. Men just om du inte dricker det ofta kan du ju ta den där "sockerfria" läsken då det inte lär påverka dig dess mer."

Eller så låter du bli det helt? Det har verkligen gått inflation i hur du lever som mest kalorisnålt men med flest substitut. Det kan inte heller vara nyttigt? Och som jag ser det så verkar det vara en sån himla fixering kring det här med mat och (brist på) njutning här i livet om man hela tiden ska söka efter substitut?
Nä hellre gå efter devisen "Allt, men inte alltid" - förtjäna dina kalorier! -  eller vad tycker ni?

*jag gjorde chokladbollar i helgen och det var himmelskt (mycket kalorier).








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar