Välkommen!

NYSTART!

måndag, februari 25

Rosa, den vårdande färgen.

Det är intressant att bli medveten om vad som får oss att må bra eller dåligt, omedvetet. Det kan vara så enkelt som färger. Vet du att färger har olika inverkan på oss. Det är ingen slump att matställen har lila eller orange inredning då det sägs stimulera aptiten.
Rött och gult är energifärger som man med fördel kan ha i arbetsrum även om rött också gränsar till kamp, makt och aggression. Blått är lugnande och grönt ska man vara försiktig med. Det sägs att med ljusgröna väggar ser man blek och lätt sjuk ut och därför har en del församlingshem den färgen? Turkos är en färg som sägs hjälpa din intuitiva förmåga osv. Det är också känt att just lila kläder bärs i större utsträckning av människor i kreativa yrken och med andliga förtecken. Inte då för att det stimulerar någon aptit utan lila förknippas med kontakten till ditt inre, andliga, kreativa. Fast kreativa människor är väl hungriga också.

Personligen har jag alltid gillat färger. Inte i alla kombinationer men alla som känner mig vet att jag ofta har färgglada kläder och gillar också mycket accentfärger hemma mot vita och bruna nyanser. Jag har också lagt märke till hur jag under åren t ex har valt olika färgskalor på de uteblommor jag köper och planterar. Och jag väljer alltid efter vad jag vill ha för färg, vilken känsla jag har, inte för att påverka i någon riktning (men det kanske inte är så dumt). Det har dock hänt att jag har ändrat efter tid ibland om jag känt att det blivit "fel" eller jag saknat något.

Kanske ingen slump att det blev rosa samma år som skilsmässan, gult året efter osv. Kanske heller ingen slump att jag åter väljer rosa överlag, väldigt mycket :(.



Trots allt skänker blommor mig en extra njutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar