Välkommen!

NYSTART!

lördag, december 15

Poff.

Folk är inte kloka. Det är ungefär det jag vill säga. Och när folk blir trängda för att man till slut tar ton eller på annat sätt visar att man inte köper det vederbörande säger/kommer på dem med en lögn eller bara inte är så dum som de trodde eller hoppades på. Ja då kläcks det ut det ena och det andra.
Man förundras. Häpnar, blir besviken och/eller illa berörd.
Kanske klipps flera band inom kort.

Eller som när min 74 åriga granne sa i kväll till mig: " Känns det fortfarande att din bror har gått bort" - han fick bevittna med egna ögon hur ledsen man kan bli på fem röda.
Då sa han ärligt att han inte alls kan förstå. Och det måste jag ju köpa. Även om jag inte kan förstå hur han kan fråga så.

När jag sedan belyser det från mina föräldrars håll så tycker han sig kunna förstå bättre, han är ju trots allt förälder själv. Och det är inte alla som har så mycket relation till syskon kanske, inte ens till sina föräldrar. Inte för att jag försökte på något sätt få honom att förstå (!) men jag berättade hur mycket  en liten notis i tidningen kan innebära för de drabbade, något som de flesta bara ögnar en sekund. Hur jag blivit och blir bemött, om programmet som vetenskapligt behandlade bandet mellan tvillingar (som jag för övrigt inte själv sett ännu men hört mig för) och hur saknaden snarare eskalerar.

Vi pratade en hel massa annat också.

Det han till sist klämde fram var att man ska nog bry sig mer om sina grannar. Haha, ja vad ska man säga? Jag blir inte arg, inte sur, inte besviken - promise. Vi är alla olika, vi har olika stort känsloregister och vi har olika preferenser vad gäller relationer. Han är inte elak, han är rätt rar och omtänksam ändå. Det var nog bara bra att vi snackade till slut (som han sa "du har ju gått in i ditt skal den här hösten).
Kanske var det så att jag tog kontakt för att jag tidigare i dag fick veta att en annan grannes sambo dött i cancer för ett par månader sedan. Vad kan hon ha vart, 7-8 år äldre än jag? Det händer saker, hela tiden. Poff och livet förändras.



3 kommentarer:

  1. Jag har mist båda mina bröder och båda föräldrarna och människor förstår inte och det kan man kanske inte begära heller,saknaden är enorm,att tiden skulle läka alla sår det tror jag inte på!!!Jag skulle önska att nån,bara en endaste människa frågade mig om jag saknar dom eller hur det är.Vi är för rädda att prata om sorg,jag tycker du ska vara glad att din"klumpiga"granne frågade dig,det är bara okunnskap hos människor,dom vet inte!!!Vi vet!

    Kram Ani

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ani,

      nu svarade jag dig via mejl men vet inte om det kommer fram till dig då det stod noreply?.
      Men gud så fruktansvärt för dig!!! Jag pratade med mina föräldrar om grannen och vi konstaterade att det ändå är skönt med folk som är ärliga. Hellre säga att de inte förstår än att inte säga något alls förstås!
      Men HUR tar du dig vidare i detta?? Kramar!

      Radera
  2. Mailet har inte kommit fram!Jadu,det har varit väldigt jobbigt och jag har varit sjukskriven i över två år,jag har gått och fått traumabehandling,äter antidepressiv medicin och väntar på tid hos en psykolog!Nästa vecka ska jag börja i en självhjälpsgrupp.Jag har börjat arbetsträna 1,5 tim om dagen och jag hoppas att det ska gå bra men det tar väldigt mycket kraft och det är vila som gäller när jag kommit hem!
    Jag läste i nåt av dina inlägg att du känner dig ensam och det gör jag också väldigt ofta.Den är en ensamhet som jag inte kan förklara,jag känner mig också väldigt liten många gånger.Igår satt jag och funderade lite på när jag ska fylla 50år i sommar,vilka jag ska bjuda till festen och efter ett tag kom jag på att ingen från min släkt kommer,syskon eller föräldrar,har ju ingen kvar i livet,jag blev väldigt ledsen och kände mig genast väldigt ensam igen!!!
    Jag har förstått att du sörjer någon som heter Tomas din bror?,vad hände?
    Hoppas att du får nån bra hjälp och kan gå vidare sakta men säkert,det tar tid och måste få ta tid!
    Kram Ani

    SvaraRadera