Välkommen!

NYSTART!

torsdag, december 13

Tips i sjukdomstider

Jag noterar att det är många som verkar sjuka nu. Många som också blir det återkommande. I dag har jag huvudvärk och med tanke på hur mycket min dotter nös i morse så kanske något är på gång?
Följde med till skolan i morse på luciatåg/firande. Eftersom det är så liten skola så har de valt att det bara är fyrorna varje år som har riktigt luciatåg med inbjudna familjer.  Det skulle inte rymmas annars. Det var så fint,  och sorgligt. För mig väcker det så mycket tankar om att Thomas aldrig får vara med om detta med sina barn och kanske mest att hans barn inte får uppleva det med sin pappa. Vi hade med all säkerhet pratat med varandra i dag också, om respektive firande.

Det var som sagt både stämningsfullt och fint. De hade delat upp strofer och valt sånger så bra och alla gjorde så fint ifrån sig. Gulligt med alla killars små söta röster så här innan målbrottet..

Jag brukar aldrig stanna och fika efteråt och var det någon gång jag absolut inte ville det så var det väl i år. Ändå gjorde jag det. Det kanske var bra ändå och det var ingen som sa något så det var lika bra.

Men det här med att vara sjuk, eller slippa bli det framförallt. Vi har alla våra dunderkurer och tips och jag kan dela med mig lite av mina tips. Jag har ju faktiskt otroligt nog, peppar peppar, sluppit vara förkyld, sjuk på ja gud vet när sist. Inte denna höst eller sommar iaf. Och med tanke på all påfrestan både fysiskt som psykiskt denna höst så tycker jag själv det är otroligt?

Jag tror att D-vitamin som alla snackar om är bra att äta som tillskott nu under mörkertiden. Det får du dock i dig om du ser till att äta fiskleverolja som också har den viktiga Omega-3 fettsyran. Om man däremot ser till att få i sig det via maten eller olja, där linfröoljan innehåller mest Omega-3 så behöver du inte äta tillskott. Det tycks ju så mycket olika om det där med tillskott, hur mycket du får i dig via mat och att du inte ska få i dig för mycket Omega - 6 i samband. Här kan du läsa lite mer om Omega 3 och bilda dig en egen uppfattning om vad du tror är bäst och sant för dig.
Eftersom jag ger blod så får ju jag järntabletter automatiskt visserligen begränsat och uträknat för att endast kompensera min blodförlust men om du är en tränande person och/eller kvinna med riklig mens till exempel så tycker jag absolut du ska kolla över hur mycket järn du får i dig. Järnbrist ger ju upphov till trötthet det vet alla och att kaffe och te samt kalcium försämrar upptaget. Tränar du som sagt, så behöver kroppen mer järn också. För lite järn kan också ge upphov till orolig kropp, det vill säga att du kanske får svårt att somna på kvällarna för att kroppsdelarna "rör sig." Restless legs är ett annat uttryck. Järntabletter, Blutensaft eller spenatdrinkar, välj själv. Järn finns ju även animaliskt och övriga grönbladiga grönsaker, te x broccoli.

Magnesium är också något som kan väl värt att testa om du ofta får muskelkramper och liknande. Jag försöker äta lite extra magnesium då och då för att jag  har sköldkörtelproblem och med det problem med magen från och till. Nu valde jag en sida om magnesiumbrist som länk men jag vet att det finns andra bra sidor om Magnesiums fördelar. Äter du bra så ska du ju få i dig det mesta av det bästa men dricker du också kaffe, te och alkohol samt stressar och tränar mycket så har du sämre lager.

Nä inte har jag tid med det här. Men jag tänkte på något annat för en stund. En annan viktig sak är vikten av återhämtning både i form av mat och sömn/vila. Jag har med all säkerhet denna huvudvärk och lite förkylningskänsla för att jag faktiskt slarvade grovt med återhämtningen efter Ruffie. Jag tog mig en lussekatt efteråt, drog till Salomon och när jag väl var hemma var klockan alldeles för mycket för att börja äta tyckte jag. Så det blev en liten snabb yoghurttallrik. Då hade det nog varit bättre med en proteindrink. Slarva inte alltså.

En annan sak jag börjat snegla på är indisk ayurveda. Jag menar, när såg du en sjuk indier sist?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar