Välkommen!

NYSTART!

tisdag, februari 12

Bea Schyffert, Paolo Roberto och andra inspiratörer.

Gårdagen var ingen höjdare liksom inte dess orsak. Jag blir alldeles kall fortfarande när jag tänker meningen "Thomas är borta." Va, kan det vara möjligt. Är det sant? Det är ju fan helt åt helvete. Tur jag inte jobbade i går.
Man kan tycka att varför gör en s k speciell månadsdag skillnad från en annan dag, nja det gör det väl inte mer än att jag tror att man får ett ytterligare spikslag i huvudet som påminner om vad som hänt och det borrar sig in i medvetandet. Man får också en "chans" att sörja lite mer legitimt kanske, för i övrigt förväntas man ju fungera mer eller mindre som alla andra.

Det känns både som att det har gått lång tid men ändå som i går. Precis så är det. Och saknaden och förtvivlan är inte mindre.

Jag lyckades komma över en biljett till en "inspirationskväll" via ett utrop på Fejsbook, tack Anneli och gick dit också. Det ena behöver alltså inte förutsätta det andra. På grund av allt uppslitande känslomässigt så kändes min kropp helt osamarbetsvillig. Den var trött, svag och det sved i mina ögon. Egentligen bara i mitt skadade öga som är mer mottagligt för saker. Fick till och med klippa i ögonfransarna på höger öga för när de växer sig för långa på sidan så står det rakt ut, i och med att jag är ihopsydd i kanten så blir inte ögonfransarna naturligt kortare på det ögat. Sådana där småsaker irriterar mig ibland. Mina svagheter som jag har från tidigare olyckor.

Jag ångrar mig inte. Det var absolut knökat i Rival, knökat med tjejer. Det snackades tisslades och fnittrades förstås och som alltid irriterande när det fortsätter trots att någon greppat mikrofonen. Håller jag på att bli gammal? Men det ordnade upp sig..
Första "inspiratören" är Bea Schyffert. Sorry jag är ingen som läser skvallertidningar därför har det gått mig förbi att hon utbildat sig till läkare vid 38 års ålder och att hon gått igång på ämnet Andréeexpeditionen så pass att hon åkt runt Arktis för att gräva i historien och på torsdag denna vecka kommer det visa sig om hon har hittat svaret på den 100 åriga gåtan om vad dessa herrar i expeditionen dog av.
Trots att jag inte var eller är  i ett mood av "woaaw" eller liknande så är det imponerande. Absolut.  Hon insåg av en slump att hon var /pluggsmart/ och valde att lämna det "glammiga" medialivet för att göra något vettigt. Får 2.0 på högskoleprovet och väljer läkarlinjen (fast först var hon tvungen att läsa in gymnasiet). Fem veckors eget arbete och hon väljer Andree. Tar till och med paus i studierna för att gräva till botten. Ser till att få pengar av SVT och bokförlag så hon kan göra expeditionerna, går ju inga charter dit som hon sa. Ja det var imponerande. Sedan att man gärna tänker Martina Haag när man både ser och lyssnar på henne och att hon hade irriterande smackljud i micken. Jaja.

Och sen..var det en riggad intervjusituation med Magdalena Graaf. Hon ska ha all heder,  jag är inte jätteinsatt i hennes liv, hon verkar ha en blogg som många följer och jag känner till att hon blivit misshandlad, levt skyddat, gift med Magnus Hedman, många barn och nu ny karl. Hon var med i Lets Dance också och fick hjärnblödning. Hon verkar fin som människa, har en behaglig röst osv men jag kan bara tänka "jaha, hon har inte haft ett värre liv än jag och hon har ingen bror som har förolyckats." På frågan om hon har några råd till andra som mår dåligt säger Magdalena att "det är bara att fokusera på "vad kan jag göra nu" det är det enda jag tror fungerar" osv..ja det låter käckt och inspirerande men tyvärr är det inte så det fungerar i realiteten för många. Förnuftet går inte alltid hand i hand med sinnena.
Och själva intervjuaren var inte bra. Nej, det var ingen lyckad grej. Jag hade hellre vetat varför hon opererat tuttarna, tiden som systrarna Graaf jo det fnissades lite om den tiden och det var ju "så himla kul bara, vi fick äta grillchips och åka med Finnair som bjuder på alkohol före kl 9" ja men ställ lite kritiska frågor. Varför har vi ett samhälle där många tjejer superblonderar sig, opererar titsen och går i skyhöga dojjer. För vems skull? Och varför gör hon det som missionärsdotter, levt med dessa drogberoende män, ytliga artistvärlden. Kanske just därför - men inga granskande frågor - det handlade bara om hur stark hon var. Ja men om hon är stark..jaja.

Paus. Äkta champagne för äkta kvinnor ;). Försökte googla på hur många kcal ett glas champagne har, det var allt från 72 till 128 typ men jag tycker 87 lät mest rimligt. Vet inte varför jag ville veta, jo 15 cl rödvin sägs vara 108 kcal och vitt vin 101 kcal. Även fast vins kalorier inte låter hutlösa är alkoholen efter fett vår energitätaste källa med 7 kcal per gram. Och hur ofta stannar det vid 15 cl? Men ju torrare det är, desto färre kcal - som i champagne. Ett hyfsat bra val alltså om du nu måste. Vill. Förtjänar..

Trine Grönlund. Spännande kvinna, som vill få oss att sakta ned. Jag har också hört att vi tillbringar 16 min kvalitetstid i snitt med våra barn per dag. Det är illa. Men också att vi inte tar tiden på allvar längre, tiden för oss själva ur alla aspekter. Jag har inte mer att säga än att jag tycker ni kan gå in på Go Slows sida.

Paolo Roberto. Högsta jublet. Och han exploderar rätt snabbt ut i paralleller med the italian stallion, ja inte Sylvester Stallone utan mer generellt, italienare som hingstar osv.  Han är väl singel numer eller har jag inte koll igen? Jag har tränat för Paolo och hört honom tala förut. Han är duktig absolut, men..överdriver sin egen position och betydelse och det gör att jag lyssnar med förbehåll hela föredraget ut. Men han är underhållande och mycket är sant i det han säger om vikt och träning. Vikten av träning kanske :). Men att han fördömer LCHF har ju att göra med att han själv säljer pasta och därmed är han också kritisk mot GI som förespråkar fullkornsprodukter. Och han gör det inte med glimten i ögat utan står och spottar ur sig glåpord över dem som äter efter dessa dieter eller livsstilar kanske mer. Däremot håller jag med om att livet skulle vara tråkigt om man inte får njuta. Då får man ju hellre se till att träna så man kan äta det man vill.

För min del är ändå frågan om hur jag bäst kan förvalta mat- och rörelsekultur till barnen viktigast. Jag vet ju vad jag bör äta och röra mig men min uppgift som förälder är ju att försöka rodda i den mat- och livstil som råder nu och försöka få barnen att förstå det här med sockerträsket. Och det är hemskt. Det finns 100tals fastfoodvarianter i butikerna, alla livsmedel har socker mer el mindre, dyrt med närproducerat och äkta vara samt att inte minst skolan också tar en massa genvägar. Det finns få aktiviteter för mina barn i vårt närområde (om man inte gillar fotboll vilket de inte gör). Datorvärlden lockar och pockar allt mer.

Bäst av allt var ändå den goodiebag som fanns på sätet när vi kom. Det var dag och nattkräm från Body Shop, pasta och tryffel från Paolo, livsstilstidningar, chips (...), Aloe Veradryck, Choklad, rabatter på träningskläder och hudvård. När vi gick ut fick vi också Immunmjölk och fil, ostkaka samt sminkrådgivning för två. Det ger jag till min dotter på hennes födelsedag så går vi dit tillsammans.

Ja hon fyller bara nio då. Suck. Men hon är väldigt pre-tonårig och det är bara att gilla läget. Hon älskar att få dutta med smink hårvård och naglar, hon kommer bli överlycklig.

Och jag älskar goodiebags. Presenter. Speciellt nu ärligt talat. Jag känner mig tröstad om även för en kort stund bara.

2 kommentarer:

  1. Varsågod....gick verkligen till rätt person.
    Ja du får gärna börja publicera bilder.. :)

    MVH Anneli

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Texten svämmar över..

    Massa tack blir det men tack igen!

    SvaraRadera