Välkommen!

NYSTART!

torsdag, mars 21

Är jag 40 el 33 - kan jag bli 27?

Ta sig upp eller stanna kvar? foto: Anders Almgren
Gårdagen var minst sagt spännande. Ni vet, jag har sagt det förr, under tiden i höstas när jag verkligen var på dekis, av sorg förstås och inget att bli arg över mig själv jag vet, jag vet och jag menar det. Men i all min dekadens och destruktivitet försökte jag stundom att kasta de här pilarna runt omkring mig för att se om någon fastnade. Kanske som någon slags isdubb, ett sätt att försöka hålla sig kvar/komma upp.

Ett av dem var tydligen att köpa en Bodyscanning via Groupon. Jag vet uppriktigt inte hur jag tänkte, säkert att jag då på "allvar" skulle få veta hur mycket jag dekat till mig och måste skärpa mig eller så var det att jag skulle gå dit i tid så att säga och inte hinna bli neddekad. Vet inte, men det där glömdes eller förträngdes bort. Men liksom de där 3 träningstillfällena på Crossfit Södermalm så fick jag ett mejl från Groupon att "hey hey glöm inte bort de här sakerna, de går snart ut." Jag loggar in och ser mina erbjudanden och båda ringer jag på absolut sista dagen det går. Så i går var det dags, för båda två.

Ultragruppen som jag anmälde mig till har inte funkat alls dock. Om vi nu pratar om pilar. Jag har tränat efter schemat en (1) gång och nu är det inne i 11:e träningsveckan..jaja, inte bli arg, inte bli besviken.

Jag tar mig först till Bodyscanningen.  Bodyscanning som hette Wellnessanalys i Grouponerbjudandet. Det kändes mer humant, som en terapeutbesök. Nåväl. Kom dit. Och ser en massa Herbalifereklam. Herbalife, wtf. Och då slår det mig att jag sett på mässor att de haft erbjudanden om att man ska bli "bodyscannad" på plats. Ok..man kan inte göra nåt i dag utan att det ska utmynna i win-win situation. Men jag spelar spelet. Sätter mig vid bordet och vi småpratar artigt. Jag får fylla i en massa ja och nejfrågor angående min kost och levnadsvanor. Jag blir bjuden på en shake, en örtdryck samt bar. Plopp så åkte mitt senaste halvår ut ur munnen (nej jag spydde inte). Förstås.

Åsså bodyscanning, d v s ställa sig på en våg som ska mäta diverse saker så som vikt, andel fettprocent, kg muskler, benmineral, bukfett och också få ut en fysisk gradering samt metabolisk ålder. Ja men rätt intressant ändå eller hur?

Jag ser till min förfäran att jag gått upp de här två kg jag gått ned senaste tiden. Jag förstår ingenting, jag har tänkt på kosten och tränat helt ok ?? Men jag säger det, sen jag började äta Levaxin (sköldkörtelhormon) så är ingenting logiskt i min kropp och det är det jag kämpar med/mot hela tiden. Snart ska jag väl få ordning på det där.

Här är jag 40 år. Bort!
Hur som, hon går igenom alla värden och konstaterar (tröstande?) att det är "fantastiskt" att jag får en metabolisk ålder på 40 "Grattis!" när jag gått igenom så mycket skit. Och att mina värden är rätt bra och ligger inom hälsosamt. Dock ligger jag i underkant på benmineral vilket jag måste hålla koll på vad gäller risk för benskörhet (ett värde man dock kan ligga lågt på om man äter Levaxin vilket hon misstänkte).
Herbalife kräver dock ett eget kapitel. Och jag återkommer till vad jag tänker kring det.

Roligast är att berätta vad som hände sedan. Som vanligt..så drar vi över tiden hon och jag och jag inser att jag har exakt 22 minuter på mig att ta mig till andra sidan av stan och vara ombytt. Vad jag tänkte iaf. Men att hitta till Crossfit Södermalm kräver sin kvinna och det var inte jag. Jag ringde 118 118 och lusläste google men kom till samma adress hur jag än gjorde och där fanns det ju inte. Eller typ. Fick snabbt klart för mig att det inte var fråga om träning i dag ( men hallå hur många ggr ska jag utsättas för detta skoj..jag vill träna inte tjafsa om mig själv!! *vi pratar om 3 träningstillfällen jag har köpt inte prat + 2 träningstillfällen).

Och vad får jag göra? Jo ställa mig på en f-cking bodyscanningvåg igen. Haha det var ju komik på högsta nivå. Vikten var ju ungefär densamma skilde på ett gram. Fettprocenten skilde med "exakt" 3,7 enheter och när hon wellnesskvinnan pratade om att fettprocenten var ok (trots att den då var nästan 4 enheter högre) så säger crossfitkillen att jag bör ligga mkt lägre. Hänger ni med? Jag hade 2,4 kg muskler mer i förhållande till fettprocenten enligt crossfitanalysen vilket då rakt kastar överensstämmandets logik helt i papperskorgen. Dessutom beräknade han min längd en halv centimeter ned medan hon avrundade uppåt vilket jag tänker borde ha varit till min fördel rent fettprocentmässigt men jag kanske är trög (så är det kanske när man är inte är lång enligt helcentimetrar).
Ett värde förstår jag inte från crossfithållet men det lutar åt att det är benmineralen och där kanske hans avrundning nedåt ger det extra grammet i den analysen. Bukfettsvärdet är det enda som var exakt samma vilket man då kanske ska ifrågasätta också eftersom min längd är delad i två läger ;).

Men, den största skillnaden var ju konklusionen om min metaboliska ålder! Enligt crossfitmodellen är jag 33 år "tjoho, confetti" (och då är det ju helt legitimt att dejta yngre män). Jag hade dessutom lägre fettprocent och större andel muskelvikt och, procent vatten i min kropp till och med men det skiftar väl rätt mycket antar jag. Så ja,,här får man fundera på om det är deras vågar som mäter olika eller om de analyserar på olika sätt eller om jag hann förändras jättemycket under min stressiga förflyttelse från norra sidan av stan till den södra.

Jag väljer att tro på crossfitmodellen och i dag ska jag dit och få mina sista två halvtimmar av Groupondealen. Kanske kanske måste jag ändå känna honom på pulsen lite och nämna mitt andra resultat. Kanske får jag i dag ett tredje? Vi siktar på att jag i dag blir 27 år!

*det enklaste är dock att titta sig i spegeln. Vet man att man har muskler men de syns inte så har man sannolikt en för hög fettprocent. (- knowing me, knowing you).








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar