Välkommen!

NYSTART!

söndag, april 14

Nya tallriksmodellen.

Jag älskar Luleå Hockey. De kan inte rå för att SAIK är bättre. Tyvärr kunde jag inte se matchen i dag så jag kan inte uttala mig om något men en sak vill jag säga. De s k supportrarna som tillkommer när det går bra för "sitt" lag, börjar skriva på fejjan om hur stolt de är osv - men när laget förlorar - poff - så är det tyst och inget nämns. Jag ger inte mycket för den kategorin.
Nu är det tufft och inte Luleås grej att komma tillbaka och vinna så många matcher som behövs så vi får nog ta hatten av och gratulera SAIK till årets SM.buckla. Men ingen skulle vara gladare än jag om jag hade fel.

En ny tallriksmodell snackas det om. Media har vinklat det till att det är en potatis som ska bort. En potatis..
många hävdar också att potatis är så stärkelserik att det är en av de första sakerna de tar bort när dieten kallar. Inget kan vara mindre fel. Potatis är en utmärkt kolhydratkälla, en av de bättre - full av nyttiga ämnen och bra mättnadskänsla i sammanhanget. Potatis är också per definition en rotsak om än mer stärkelserik möjligen men ändock /och bör därför ingå i ett dagligt intag. C-vitamin och proteiner kan också hämtas från denna knöl. Du som tränar bör absolut inte välja bort potatis!
Om du är så himla rädd för GI så låt potatisen stå ett dygn i kylskåp så har GI värdet sänkts betydligt.

Sötpotatis brukar diet/fitnessfolket vurma för. Jag försökte nyss googla fram källan till en mkt intressant artikel jag läste för ett tag sedan som stack hål på föreställningen om att sötpotatis skulle vara nyttigare än vanlig potatis. Artikelförfattaren som också var nutrionist av något slag menade ju att precis som det låter så är sötpotatis t ex mer stärkelserik än vanlig potatis och är alltså det sämre alternativet.
Men ok jag har inte källan till det men oavsett alla trådar jag läser som förespråkar sötpotatis så kände jag när jag läste den artikeln att det lät mest logiskt!

Vi kan prata att äta cleant och lägga till 70 livsmedel som en 40-talist aldrig hört talas om och sitta och pussla med inköpslistor från minst 3 olika ställen samt minst någon webbshop och tala om för alla andra hur bra man mår av allt det som är pkbra/kcalfattigt att äta - men jag funderar ändå om det är sunt att låta maten ta så stor del av sitt liv? Är det vad man ska komma ihåg att man gjorde, medan livet rusade förbi?
Vi svenskar är hälsomedvetna. Vi vet i stort och de flesta också detalj, hur man ska äta och röra på sig för att ha en balans, gå ned i vikt, fetta på sig osv. Vi fattar också att ibland kommer livet emellan där man får rucka på det sagda cancerogena, eller så behöver man det där "farliga", onyttiga ibland för att tillfredsställa en annan sida. Det kan aldrig vara fel. Att vara så fixerad vid mat och vad man äter, oavsett åt vilket håll det är, känns iaf inte rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar