Välkommen!

NYSTART!

torsdag, augusti 2

Foam roller - Bästa investeringen!

Bosuboll och foam roller, icke att förakta på gymmet!

Att gå in på ett gym är förknippat med isolerade rörelser i mångas huvud, det vill säga man ser de där maskinerna framför sig där muskler som passar bäst att spegla sig i ska tränas. Senaste åren har rösterna skallat för den så kallade funktionella träningen och då får alla för sig att man inte alls ska gå på gym utan man kan nöja sig med en gymboll och gummiband hemma. Klart jag överdriver nu men den där diskussionen kan man vrida och vända på hur mycket som helst. Bara begreppet funktionell träning säger ju att den ska vara funktionell, det vill säga fylla sin funktion. Och där är vi ju olika inte sant. Allt beror på varför du tränar och vad du vill uppnå.
Överlag så är ju den bästa träningen den som blir av, det kan vi ju vara överens om - om vi sedan fyller på med vad vi har för svagheter så är det kanske största nytta att träna upp våra svagheter för att kunna vara funktionella i både vardag som att klara av den träning/utmaningar vi vill genomföra. Att kunna stå på en gymboll på ett ben med båda ögonen stängda och samtidigt lyfta en annan boll över huvudet är ju helt klart beundransvärt men kanske inte så funktionellt för så många?
Jag tror absolut på att träna så många sinnen, stimulera nerver, de grå cellerna, balansorganen, muskler och så vidare som möjligt så jag säger ju inte nej till nåt egentligen och tycker också att mångsidighet i träning är något att eftertrakta. Men ibland måste man ha fokus.

När jag började träna för drygt 3 år sedan så avancerade jag rätt snabbt från att tycka det var jobbigt att cykla på fyrans växel i svag lutning på min gamla 7-växlade, till att börja träna regelbundet. Med ett snabbt avancemang så flöt svagheterna rätt snabbt upp. Jag kom ihåg när jag fick släpa mitt högra ben de sista 5 km första gången jag sprang över 15 km  och fick påföljande problem med höger säte och låsningar som krävde sin mästare. Redan då fick jag höra om foam roller. En golfkille på jobbet gick med en foam roller under armen, ömt som en bebis bar han på den fram och tillbaka till gymmet. Jag tyckte det såg fånigt ut. Och kunde inte förstå vad en golfare  kunde ha för problem. Själv låg jag hemma och testade rulla mitt onda säte över en kavel. Ja det gick bra men det är lätt att man slutar för det gör så in i vassen ont. Och att använda kaveln till det för att nästa dag kavla en annan bak ja ni fattar.

Det ni ser på bilden är alltså en foam roller och en bosuboll. Bosubollen kan man använda både upp och ned faktiskt. Jag brukar använda den till att göra enbensknäböj/s k pistols, bra träning för svaga fotleder efter stukningar men också bra knästärkande (inget som naprapaten sagt men jag tror det). Självklart behöver man inte stå på en sådan för de övningarna men det ger ytterligare en svårighetsgrad i balansväg.
Läs mer

Vad gäller foam rollern ska ni få två bra länkar som beskriver nyttan samt exempel på utföranden.
På engelska lite grundligare
På svenska lite enklare

Det jag vill ha sagt är att när du är på gymmet oavsett om du kör ett gruppträningspass, harvar i maskiner kanske kombinerat med fria vikter, cardio (löpband, crosstrainer, rodd) så överväg att kombinera med lite övningar på bosubollen samt avsluta passet med att massera dina muskler på foam rollern.
Det kan kännas löjligt men det är så grymt effektivt (är min övertygelse) så att du får stå över det pinsamma (att du kommer låta som att du bedriver älskog alternativt är klämd i ett staket).
Närmast att jämföra med är faktiskt yinyoga som jag också skulle vilja slå ett slag för!

De flesta av oss börjar tänka på att tänka på kroppen först när vi skadat oss, men att djupmassera muskler och då även stimulera bindväv/fascian, leder och nerver och göra det till en rutin på 10 minuter per dag har du mycket att vinna på. Det om något är funktionellt om än på en djupare nivå ;).

Jag vill dock flagga för att om du har ont någonstans eller känner dig konstigt stel, osäker eller "dysfunktionell" ska du nog uppsöka läkare, kiropraktor eller naprapat innan du påbörjar re/prehab.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar