Välkommen!

NYSTART!

torsdag, maj 23

Asics Gel Lyte 33 2

Dagens inköp, ett par Asics Gel Lyte 33 2. Enligt info från Löplabbet står det så här:

Spring naturligt i Gel Lyte 33 version 2

Detaljer

Andra versionen av den lätta träningskon GEL-LYTE33, är nu tillgänglig i Europa för första gången, Skon erbjuder en vad Asics kallar "natural ride" och är designad för drivna löpare som vill ha en löpglad och smidig löparsko.
GEL-LYTE33 2 har den nya FluidAxis som är ett djupt flex spår i häldelen av yttersulan och ger leden i hälen mer naturlig rörelse (subtalar leden).
Anpassad till lederna i foten så fungerar den asymmetriska Dual Density mellansulan i harmoni med skåran genom hela yttersulan som Asics kallar Guidance Line. Den ger optimerad flexibilitet och en anpassningsbar och svarande löpkänsla .
Gelkudde i häldelen ger extra stötdämpning.
Häl till tå dropp 6 mm
Vikt: 240gram i stl us 9(42,5) (vikt 200 gram i dam)
 
Funktion
  • Neutral
Lästbredd
  • Normal
Fotvalv
  • Högt
  • Normalhögt

Jag har googlat lite mer och funnit att varför de döpt den till 33 beror på att vi tydligen har 33 leder i foten..
Någon som är uppmärksam och vet vad jag annars har för skor, vet att jag redan börjat med tunnare skor. Inte så stor skala men lite. Jag har Salomons lättviktssko Salomon Sense som är avsedd för trail, precis som mina Merell barfotadojjor. Alla mina skor är avsedd för trail/terräng förutom ett par äldre Asics Sky speed men de å andra sidan är uppbyggda skor/för pronation. Uppbyggda skor är helt ok som avlastningsskor som jag kan använda vid fritidsaktiviteter eller när jag kör träningsgruppen och inte springer så mycket själv. Annars har jag jag ju vant mig av vid uppbyggda skor. Löpanalyser visade för några år sedan att jag pronerar lite på höger sida och det var mycket riktigt alltid höger säte som bråkade med mig vid överbelastning, för långa löprundor.

Ett annat problem jag har är att jag har en betydligt större högerfot (skyller på Thomas i det fallet som säkert låg och tryckte på min vänstra sida som inte utvecklades lika mycket). Det innebär att när jag hittar en sko som passar höger så simmar min vänstra, ok lite överdrivet.

Jag tänkte senast i går att jag inte har några "vanliga" löpardojjor. Skor jag kan använda om jag vet att det inte är så mycket terräng, just det jag ska ju springa Vår ruset med jobbet på tisdag ho ho det tänkte jag ju inte på - bra måste springa in dessa dårå! Bra att ha till löpargruppen också. Och som avlastningsskor de också.
Tyvärr trycker tårna fortfarande. Mina stortånaglar vägrar släppa taget trots att de skrumpnat ihop och står ut lite på grund av fyllningen därinne (visst är jag charmig) - och lilltån ömsar skinn varannan till tredje dag ungefär. Vanliga löparbesvär misstänker jag, man kanske börjat tillhöra den högre skolan helt enkelt? ;)

Efter intervaller i går så känner jag dessvärre av höften igen. Mest på höger sida denna gång! Är nog glad för att jag har dynamiska smärtor s a s för då tolkar jag det som om att det inte är någon större fara? Jag har som sagt aldrig haft problem med höften tidigare och kan tänka att det har med att jag sprungit för långt med platta skor. Det har gått lite för fort (krävs ju lång inskolning).  Eller, jag springer för lite och när jag sedan får för mig att springa så springer jag för långt - så är det nog.
Därför. Tror jag att dessa skor blir perfekta. Jag tror nämligen på att ha många skor att alternera mellan. För kroppens skull.

Jag har inte den bästa löparkroppen, iaf inte om man vill ha en snabb tid - jag har inget direkt muskelminne från barndomen/bakåt vad gäller löpning eller liknande idrotter (jag är gammal hästtjej som sagt) samt att jag fött barn. Överhuvudtaget har jag ju aldrig haft något fokus på träning och att stärka vissa partier eller liknande, det som kommit med ridningen har ju kommit naturligt. Och det som faller när man föder barn har fallit kan man säga. Nej men om man inte har ett starkt coreparti innan så blir det ju inte bättre av att föda barn, så menar jag. De som är tränade innan har så mycket gratis men på den tiden tänkte jag inte ens träning. Därför känns det som om jag fortfarande känner mig för, vad min kropp mår bäst av för träning, vad den skriker av och hur den svarar på skor, väder, underlag och intensitet.
 
Just nu har jag inga ambitioner, BAMM som jag är anmäld till ska jag fundera på fram till helgen - men om någon inte kan springa Sthlm Marathon nästa vecka skulle jag faktiskt kunna tänka mig att testa, bara för att (och få olidliga smärtor i höften) :). 
 
sidonote: Jag har rätt bred läst, vet inte ens om jag har normalhögt fotvalv, tror att det är rätt platt utan att jag för den skull är plattfot - jag har egentligen lite pronation...men skorna är ju snygga..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar