Välkommen!

NYSTART!

söndag, maj 19

ESC och VM-guld

Inte utan att jag hade önskat att Thomas hade fått vara med om detta VM. Visst, VM är lite urvattnat sedan några år tillbaka rent allmänt men det är ändock ett faktum att vi tagit guld på hemmaplan och det är ju historiskt. Hur VM till viss del var rätt ointressant i början då Sverige inte spelade dess bättre men hur de vartefter tagit plats och över.

Det hade varit kul att prata om enskilda insatser med brorsan. Speciellt Sedinarna..det hade säkert varit förhandstippat av honom ändå.

Lika ointresserad hade han varit av schlagerfestivalen, men det hade också sin charm.

Barnen pratar om sina kusiner och det är klart vi måste försöka se till att kontakten upprätthålls på bästa sätt. Det är det minsta jag är skyldig min bror (och barnen förstås).

Schlagerfestivalen är ju rätt godtycklig som ni vet. Norge ger oftast Sverige en tolva och Belgien ger Holland massa poäng liksom Ukraina ger Ryssland osv ni fattar. Men förra året i och med Loreen hände något. Henne kunde ingen förbise. Årets vinnare Danmark var inte lika överlägsen och konstigt hade väl det varit då hon på många sätt ändå påminde om en viss svenska (vilket i den bemärkelsen hade varit tragiskt om hon fått samma uppståndelse) - men hon danskan gick överlag hem i alla stugor vilket räckte till seger.
Fast min favorit, slå mig inte, var faktiskt nog Azerbaijan. Grekland var humor och Ryssland storstilat, Norge snyggt och Danmark eget. Finland, Vitryssland, Italien och en hel del andra var heller inte dumma och själva så försvann vi tyvärr. Robin gjorde ju inte dåligt ifrån sig menar jag.

Många som av hävd ska göra sig lustig över oss svenskars försök att göra något "roligt" och spektakulärt som denna show nu är men jag tycker absolut att det funkade bra. Snyggt producerat, Petra Mede så som vi vill se henne om än aningen nedtonad förstås och ett schyst försök till att klämma in så mycket som möjligt av det man förknippar med Sverige i mellanakten. I alla fall vad vi själva tycker är svenskt.

Visst hade det varit roligare om hon hade använt sig av en svensk designer och att vi hellre hört Darin och Agnes än Sarah Dawn Finer /el var de med? Jag kan ha missat..

Nä lite för många låtar så man hinner bli less. Lite för godtyckligt för att man ska kunna vara säker på att alla ser det som en musiktävling och inte ett politiskt manifest - det var bättre förr ! inbillar jag mig.
Men som en social lägereld så här på försommaren fungerar den alldeles utmärkt. Med el utan dipp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar