Välkommen!

NYSTART!

torsdag, maj 16

Pollen, Petra och PT (och peminism)

Alltså shit vad trött jag var i morse. Vad trött jag varit sista..hur länge som helst. Är min era som nattsuddare och morgonrockare över? Är det dags att inse att jag inte är hm. 25 längre? Har det fortfarande med sorgen att göra? Äter jag fel? Tränar fel, för lite?
Är det typ pollen ändå? För att jag lämnade blod förra veckan mitt i allt och inte äter järntabletterna?
För att jag gör mer än vad jag egentligen orkar?

Måste fundera.

Jag vill avpolletera en sak på en gång, pollen alltså ;). Visst jag har haft bubbelsnor en månad nu, det vill säga när jag cyklar eller anstränger mig, ute faktiskt slår det mig nu - så måste jag köra en raggarsnytning här och där och inte sällan flyger det iväg en riktigt stor kasse. Var bara tvungen att vara detaljerad (och där rök kvinnligheten också). Men, även om man är lite känslig för naturexplosioner vilket jag tror många är, i form av, kanske som jag, så är det väl inte pollen direkt? Det var någon annan som konstaterade att den personen också jämt måste raggarsnora ute i löparspåret, träningen så kanske är det bara så att vi rensar systemet genomgående och det kanske man bara ska vara glad för.

Har inte hunnit läsa så mycket debatter på sistone därav tyst på den fronten :). Jag ser att det cirkulerar "33 anledningar till att vara feminist" och den delas oerhört mycket på fejsbook samt diskuteras livligt. Jag ska läsa den men inte än. Läste dock ett inlägg från en man som menade att hm måste nästan kopiera det, vänta.  
De här 33 anledningarna är alla goda skäl för varför liberalismen, rättsstaten samt individuella fri- och rättigheter behövs. Men inte feminismen, för den bygger på strukturella förklaringar av individuella särdrag och kollektiv skuld och är därmed diskriminerande. De flesta skälen är dessutom av opinionsbildande karaktär, så det är kanon att man lyfter dem och påverkar människors tänkande. Men jag och många män står på barrikaderna för varje människas rätt att få vara den hon vill, att få vara fri, att få bestämma själv, att få utbilda sig, att få leva sitt liv i trygghet och i frihet från kränkningar - spotta inte på oss, beskyll oss inte för andras illdåd, stämpla oss inte som medansvariga och påstå inte att vi är fångar i strukturer. Det förlorar alla på och det är feminismens största misstag, enligt min mening.

Jag har alltså varken läst listan eller kan ha synpunkter på ovan/enligt ovan. Intressant är att det påstås att fejsbook inte accepterar länken? Har ni sett detta, tycker?


Jaja..

en övning icke att underskatta.

Just det, jag tränade i går. Det var en sådan bedrift av mig själv så ni anar inte. Efter en tidig morgon med för lite sömn och för mycket tankar och en hektisk fm mentalt så var jag rätt slut efter att också ha vickat på lunchträningen. Bara att få ihop en låtlista som ska funka med övningarna är en stressfaktor i sig (men en rolig sådan måste erkännas) som tar tid.

När jag under sen eftermiddag cyklade genom Tanto såg jag dels ett gäng som hade tröjor typ "Fitness boot camp" och sedan var det minst två andra gäng som tränade ihop. Det har fullkomligen exploderat det här med uteträning, boot camps, fitnessgrupper och inte minst löpargrupper. Många är gratis! Det var också denna träning med Petra Kindlund, traillöpare som har gratis utomhusträning varje onsdag fram till slutet av juni tror jag (be there). Jag hade sett detta men insett att jag själv normalt har löpargrupp (eh, kom med i den i stället!) just den tiden och onsdagar så jag hade räknat bort det. 
Nu stannade jag till och tänkte att vatusan. Jag tycker jag är så dålig på att få till träning själv just nu så jag måste liksom se de här tillfällena.
Kände mig trött, så oooerhört trött men tänkte att jag kan smita om det är så, fuska går ju också när man står på samma ställe hela tiden.

Petra är en himla gullig tjej, jag har inte riktigt koll på hennes ev framgångar eller så men hon har ju inte direkt några överflödskilon som hindrar henne att ta sig fram i skogen (en formidabel löparkropp med andra ord). Det lyser energi om henne och hennes initiativ med att dra med sig en DJ, högtalare, "scen" och göra detta gratis - självklart superbra marknadsföring av sig själv som nystartad egenföretagare - men ändå.
Fast återigen, jag tycker det är helt rätt. Jag är snarare förvånad över hur många nykläckta PT:s direkt ställer sig på en prisnivå som inte alls är långt ifrån de väldigt etablerade/erfarna. Helt enkelt för att det finns ett tak för hur mycket personer är beredd att betala.
Som nykläckt PT kan man ju tycka att man har de mesta aktuella kunskaperna och visst man är hungrig, man vill inte "undervärdera" sig själv osv. Men å andra sidan saknar du den erfarenhet som bara kommer med att ha jobbat länge, sett resultat eller uteblivna, förstår hur människor fungerar olika osv. Släppt egofixeringen som är oerhört stor inom branschen och antagligen baseras på att man mer eller mindre måste slå sig fram eller helt enkelt mest intresserad av att vara fit själv men "lika gärna kunna tjäna stålar på andra som vill bli det." 
Nu är jag inne på en helt annan diskussion (den fjärde t o m kanske) men att vara ödmjuk (inte minst inför sina mer erfarna kollegor), ha stort intresse för andra människor och ha förmågan att SE andra människor är nog den enskilt största framgången hos en PT/instruktör. Borde vara förresten, många som lyckas ändå. Men i långa loppet.

Petra ja, hon har inte begåvats med en bekväm röst att lyssna på dock så det skar i öronen ibland. Men men, jag blev kvar på passet förutom stretchen och fastnade på rätt många bilder. Två av dem ser du här, fler hade varit för mycket. Fotografer var Andreas Dedde Lindqvist och Jonas Rogert.
 
Varje utomstående pass jag är med på är ju faktiskt fortbildning, bekräftelse och inspiration. Nog så viktigt och motiverande att komma ihåg, för att komma iväg.

Jepp jag har sett frågan om tips om bh:ar. Jag återkommer, även om jag anser att det är högst individuellt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar