Välkommen!

NYSTART!

lördag, maj 18

Lyxig chokladkaka utan mjöl!

Nä nu har jag fastnat vid teve och internet för länge. Hade gärna suttit i Malmö och recenserat melodifestivalens eller schlaaagerfestivalens genrep. Men nu är det ju hockey, tur att man har tvätt att sortera under tiden om man vill. Fast egentligen lagar jag ju mat. Älgkalops bland annat. Så himla gott.

Jag ska ge er ett fantastiskt gott recept. En variant på kladdkaka kan man säga men Utan mjöl ! Socker har den dock men ni som inte vill ha det och kan det där med alternativen vet väl hur ni ska byta ut det mot stevia, algavesirap eller annat.

Obs! Måste stå och stabilisera sig över natten :)

250 gr smör
250 gr mörk choklad
3/4 dl starkt kaffe
4 ägg
2,5 dl strösocker

Smält smöret i en kastrull, tillsätt chokladen delad i bitar och smält den på svag värme. Rör ned kaffet.
Vispa ägg å socker poröst, tillsätt chokladblandningen - rör ihop.
Smörj en rund tårtform ca 21 cm i diam. Klipp ut ett bakplåtspapper måttad som formens botten. Lägg i papperet, häll över smeten.
Grädda kakan på galler långt ned i ugnen.175 grader, ca 50 min.
Låt kakan svalna, täck den sedan med plastfolie och ställ kallt över natten.

Om det är svårt att få kakan att lossna, skär med kniv längs kanten och slå med handen på formens ovansida.
Servera med vispad grädde, glass eller goda bär.

Sorry att jag inte skrev det i går så ni kunde ha den till mello :). Får bli till söndagsmiddagen kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar