Välkommen!

NYSTART!

måndag, juni 17

Färgval

Återigen vill jag skriva om färgers betydelse. Och åter berätta att det verkar "stämma" i mitt fall iaf. När jag köper blommor, väljer kläder så styrs jag av vad jag känner för/vill ha för färger. Alltså riktigt hårt. För årets uteblommor blev det rosa, rött, aprikos och orange. Gult saknas (!) så det ska jag komplettera med. Det är energifärger, med inslag av rosa som är en vårdande färg. Vitt, blått och lila känns helt avlägset just nu och det är ju de "kommunikativa, andliga" färgerna som jag ville ha i höstas (förutom rosa som stått sig).

Det är väldigt intressant alltså. Turkos har alltid varit en favoritfärg, liksom rött och brunt - turkos anses vara den intuitiva färgen och det är en sida/egenskap jag anser mig ha och intresserar mig mycket för (beteende, signaler osv).  Rött är en periodarfärg och det stämmer bra att det är när jag behöver styrka eller känner mig stark, sexig, explosiv och glad som jag vill ha den färgen runt mig. Den färgen lyfter. Brunt är en färg jag gärna omger mig med överlag. Kanske för att komma ned "på jorden" ut emellan. Svart är en neutral färg i mitt fall som är mer som ett designval, känsloval eller ja bara för att det är en färg som "går hem" i alla lägen. Konstigt nog så känns det inte så mycket sorgefärg sådär för mig, då är det ju mer "Thomas" koboltblå färg som väcker känslor.

Tänkte jag skulle googla på detta och gjorde det förra gången jag skrev om det likaså (jag har nämligen läst lite färglära en gång men vet inte var de papperen finns) - då hittade jag inget men tadaa nu hittade jag denna info. Believe it or not.

Och for the record kommer turkosa stort till höstens träningskläder. Believe it or not.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar