Välkommen!

NYSTART!

tisdag, mars 18

Bajset, det centrala i vår hälsa

Jag vill bara säga, vad skönt när bajseriet funkar.
Ni som aldrig haft problem med det, grattis!

Jag har alltid haft problem och sen 2009 äter jag Levaxin, sen dess har jag perioder då allt funkar bra och sen har jag också sämre perioder.  Jag har ökat dosen ibland på eget bevåg (får man inte) och hips vips har magen svarat så visst har det lite med det att göra alldeles säkert, men nu vill jag inte experimentera längre. Man kan få problem med skört skelett också vid för hög dos Levaxin. Nåja, jag tar regelbundna kontroller och hittills har mina värden bara förbättrats!

Det lustiga är att jag nog inte innan 2009 visste vad en bra mage betydde. Jag har alltid skrattat åt mina "harlortar." Förlåt att jag skriver det men jag tror på upplysning. Jag har alltså alltid varit förstoppad. Iof gått på toa men det har inte varit exemplariskt bajs helt enkelt. För att inte tala om när jag reser nånstans - då tar det typ fyra dagar innan jag.

Men det här med mer fiber och mer vätska har inte funkat på mig. Fiber snarare tvärtom, då står magen ut som en blåsbälg. Träning, ja ibland har jag tränat varje dag och magen har belönat mig men när det var som sämst så vågade jag inte träna för magen gjorde så ont. Då fick jag göra en såndär trevlig slangundersökning bakifrån. Och med facit i hand, oj vad stressad jag var och vantrivdes på jobbet så in i vid den tidpunkten.

Alla pulver och tabletter som vården skrivit ut åt mig har inte funkat, de vill gärna ge diagnosen IBS utan att utreda ytterligare.
Jag hittade OxyFlush - de enda tabletter som funkar på mig och som jag nu tar ifall det blir stopp. Inovatol, ok men tarmarna spänns ut innan det börjar funka, plus att det tar några dagar - inte så trevligt när det väl kommer kan jag säga. Men som nödsituation absolut.

Nu är magen i en bra period. Det påverkar mig så himla positivt. Efter morgonkaffet, varsågod in på toa. Tack. Jag har faktiskt, efter 3 års planer - börjat skriva ned vad jag äter och mina aktiviteter för att hitta samband. Jag vågar inte säga nåt efter så kort tid mer än att jag ätit väldigt kaloristint sista veckan, långt över "rekommenderad" nivå. Och börjat träna - så ja vi får se.

Bästa bajset enligt nån definition är en ljusbrun korv som ligger och flyter precis under vattenytan ( i din toalett). Förlåt att jag länkar till Aftonbladet för en liten guide men i det här fallet är det en helt ok sammanfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar