Välkommen!

NYSTART!

lördag, mars 22

TV3:s nya träningsprogram - hjälp!

Det är bra att sprida träningsevangeliet, absolut speciellt med tanke på att det endast är några ynka procent här i landet som når upp till den nivå av aktivitet som vi måste uppnå för att inte nå failstrecket för att vara hälsosamma. Ja så illa är det tydligen (jag var på föreläsning på GIH på fm i dag).

TV3 har en ny träningsserie, har inte fattat om den bara kommer visas på webben eller om den är på teve, jag såg den nyss på play iaf. Tidigare har TV3 haft Blossom, Martin Lidberg, Anders Lidstam och Erika Goldbaum el nej, vad heter hon? Iaf de har haft olika program i syfte att få folk i form. Nu är det Ida Warg, en tämligen okänd människa tippar jag, om man inte följer träningsbloggar t ex. Hon ska nu få andra bloggare i form, rättare sagt modebloggare (gäsp). Ok, det blir nån slags Vecko Revyn då alltså med fnisser, klädsnack, fåfänga och träning?
Endast 12 min lång kanske säger nåt om formatet, att det är gjort för webben men skit samma. Tjejerna bedyrar att de inte är i form (nä men en av dem har varit adidas ansikte för 10k träningsgrupp inför Lidingöloppet) och Ida ska testa deras nivå. Där, tror jag inte mina ögon. Hon testar dem i jägarvila, situps och plankan vad jag kan se.
Så mkt som jag lärt mig om träning så har jag lärt mig att situps och plankan inte är så bra magövningar. Den första belastar ländryggen för mycket och vill man ha en smal profil så är inte situps bra då de allra flesta jobbar med ytliga magmusklerna och därigenom endast skapar bulligt intryck. Plankan är en statisk övning som kan vara bra att kunna hålla i ca 2 min men efter det har du föga användning för den statiska färdigheten - sällan vi står stilla va?
Jag baxnar, Ida borde veta bättre. Och även om det är tjejerna som vill ha rekord i dessa övningar så än bättre om Ida då kunde berätta för dessa tjejer att de tänker fel. Åsså skulle hon se till att de fick väcka liv och lära sig från grunden hur man jobbar med de inre magmusklerna.

Ok, jag får återkomma om GIHs föreläsning. Det var inget revolutionerande utan mer sätter fingret på ngt som man kanske redan visste eller anade, men inget fel med det. Ska på nån slags föreläsning el workshop imorrn med. God natt!

Jo det jag eg ville ha sagt angående TV3 är ju att det är bra. Tanken alltså men inte just den här idén. Visst det är nog en annan målgrupp, yngre fashionistas, bloggisar osv - ok men kvalitén på vad som sänds ut el sägs borde inte vara sämre än om målgruppen är en annan. Men visst, jag ska inte ropa hej det kanske blir bättre, om jag kan förbise det där med dåliga övningar..

Haha hittade bästa inlägget om detta program, läs och njut, :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar