Välkommen!

NYSTART!

onsdag, mars 19

Holistic tänk.

Ibland ser man bara gravidmagar ute på stan. Oftast de som själva tänker i de banorna eller är gravida själva, bebisbubblan.
Jag tycker det är jättemycket om folk som förlorat sina nära och kära. Litteratur, skriver sånger, är med i teve, idrottsstjärnor.

När jag började träna så ramlade jag i vägen för min första PT. Han hette Fredrik Sjölander och är i dag fystränare för AIK hockeylag tror jag. Han var utbildad på STAC i Ronneby och där utbildar de holistiskt. Det vill säga att man blir skannad i både rörelsemönster, hinder, svaga och starka länkar.
Stackars Fredrik, så ambitiös och jag lessnade. Jo, jag lessnade med dessa basövningar som han hade sett att jag behövde.
Tänk! om jag hade hållit fast vid honom då hade jag varit uberstark i dag. Inifrån och ut, nerifrån och upp.
Många andra PT:s har passerat mig och alla har varit fullt kompetenta utom en skulle jag vilja påstå och det var tevestjärnan. Just nu är ekonomin ett hinder för mig och det finns framförallt en PT jag gärna skulle gå till, nej två åsså den här tredje haha.

Nåväl, holistisk innebär ju också rörlighet. Och det kommer rätt stort nu skulle jag vilja påstå. Vi har ju yoga först och främst som har hur många inriktningar som helst. Men från det så kommer många andra rörlighets/flow allt vad det nu vill kallas för. Det poppar upp work-shops, företag med inriktning rörlighet osv osv.

Jag som har inflexibilitet i höger axel, muskelbristning i vänster säte och en kanske nästan bra hälsena menmåstehållakollpådenhögra - har ju insett att jag måste rätta till dessa ojämnheter och även ge förutsättningar till att hålla framöver så jag har börjat läsa om rörlighet och försöööker få mig själv att göra lite enkla men för mig svåra övningar då och då.

Lätt för många att gå till gymmet och leverera tunga vikter. Eller köra en klass och känna sig nöjd. Men att bli synad i en klassisk Drakenposition och inse att man inte alls står rakt, att inse att man inte kopplar på sina inre magmuskler eller för den delen sätet - det är knock knock. Och jag tycker det är viktigt att få en insikt i mig själv och mina rörelsemönster, begränsningar osv, det tar tid men kan få gå hand i hand med min övriga rehabilitering av kropp och knopp.

Vad jag vill säga är, underskatta inte basträning. Rörlighet är funktion förr eller senare. Har du koll på/ om du kopplar på dina inre magmuskler samt säte? Många gånger tar bak eller framsida lår över sätets jobb. Och sätet samarbetar med core. Just sayin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar