Välkommen!

NYSTART!

tisdag, maj 7

Angående Lyckohysterin.


I dag skriver Mia Skäringer i Expressen om dagens lyckohysteri och det gläder mig. Gläder mig att hon skriver om det som jag på många olika sätt försöker få fram i denna blogg. Nu är Mia känd och kan hon säga så är det nog fler som nickar och ler igenkännande, instämmer och tycker att ett uppror är på plats. Än när jag försöker pipa fram det menar jag ;).

På allvar finns det folk som tror och tycker att styrka är att inte visa sig svag. Att inte be om hjälp. Att inte blotta sig. Men om ni tänker efter så är man väl rätt svag människa om man inte vågar visa sitt rätta jag, eller ska jag säga alla sidor för "sitt rätta jag" är väl ändå en konstig formulering i sammanhanget. Det är ju just att vi har olika sidor, är mångfacetterade och besitter så många olika känslolägen och tillstånd som det är rätt onaturligt om vi alltid möts av same same från en och samma person. Den personen blir inte trovärdig i långa loppet, read my lips.

En människa som alltid är negativ är förstås inte rolig heller men det är inte det jag avhandlar denna gång.

Sedan kan man naturligtvis välja vem och vad och när man vill visa ena eller andra sidor, det är så folk försvarar sig men om folk var trygga i att alltid få vara där man är (inte klistra på det där leendet, win-winface, hurtigtugget eller bara snacka yta och framgång för det är väl där man mäter lyckan, väl) och våga ha andra värderingar än de klassiska lyckovärderingarna (utseende, framgång, yta osv) så skulle vi nog vara mer balanserade. Mer trygga. Avslappnade och - lyckliga.

Men det spelar absolut ingen roll om det är Mia eller jag som skriver. Jag hoppas på fler. Mia är dessutom både framgångsrik, snygg, sexig och en sann människa vad jag kan avgöra.
Seeeen kan man alltid ha i åtanke att hon inte ville le på bilder för att hon skämdes för sina tänder (glugg som hon numer rättat till) - man kan också ha i åtanke att hon faktiskt underkastat sig ett formatprogram (Mia på Grötö) där hon var precis så städad, korrekt och glad, snygg kanske kåt och lycklig också som man kan förvänta sig.

Har inte läst hennes böcker av den anledningen att jag tror att vi har ungefär samma stil. Men jag är övertygad om att den är precis så bra som jag tror, av samma anledning ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar