Välkommen!

NYSTART!

lördag, januari 12

Lär känna din kropp.

Att känna sin egen kropp är guld värt. Då kan man lägga pussel och hitta svar.
Jag har till exempel två gamla whiplashskador som ger sig till känna när mitt immunförsvar är försvagat. Jag har blivit sparkad av en häst i ögat när jag var 11 och tyvärr är det så att det fortfarande begränsar mig och kan komma bli värre med åren. Mina tårkanaler på höger öga är förstörda och ingången till bihålorna har inget skydd. Därför har jag lättare att få in bakterier, jag är känslig för drag och så vidare. Just nu har jag en slemsäck i bihålorna som läkarna denna gång inte vill snitta upp (gjort det 2 ggr tidigare under åren) utan vill se om kroppen kan göra sig av med den själv. Det innebär att jag då och då får perioder när den ger sig till känna och då som huvudvärk. Jag har fått veta att det är ok att träna men en huvudvärk kan ju också bero på helt andra saker och därför måste jag vara uppmärksam om jag även har andra symtom.

Veckan innan mens blir jag trött och dagarna just innan kan jag bli lite snuvig och lätt halskänning till exempel. Lite infektionskänslig med andra ord. Tröttheten är av hormonell natur och därför ingen fara att träna utan bara bra om jag försöker motverka tröttheten men trötthet kan ju också bero på att kroppen just behöver vila.

Ingen fara med lätt träning om man bara är snuvig utan du kan till och med bli frisk genom att träna då, du kör igenom systemet så att säga - men här gäller sunt förnuft. Har man ont i hals eller bröst, hjärtklappning så är det big no no. Känner du dig tung i kroppen och varje steg uppför känns som grus i låren så är också något fel. Det kan man ofta känna när man går på detox eller tar bort kolhydrater. Antingen anstränger man sig inte då och låter kroppen jobba med en sak i taget eller så ger du den kolhydrater (= bränsle till kroppen) så funkar du snart igen.

Förra torsdagen så tränade jag ett cirkelträningspass, 30 min spinning, 30 min core och toppade det med 25 min styrketräning. När jag la mig för kvällen så kände jag att jag inte fått i mig tillräckligt. Kroppen kändes lite "skakig" och jag klev upp och drog i mig lax och keso. En proteindrink hade funkat lika bra. När jag vaknade på fredagen kändes kroppen stabil igen.

Vad jag vill säga är att det är viktigare att lyssna på kroppen än att din kaloriberäkning absolut ska stämma eller att du aldrig ska äta efter ett visst klockslag. Det är ju nämligen så att om du inte lyssnar på kroppen så går den sönder/du blir sjuk till slut. Då kan du ändå inte träna som du vill på flera dagar och din vinst är lika med noll. Så småningom har du hellre lärt dig att fylla på med bränsle i tid, det vill säga direkt efter din träning och du behöver inte använda natten till depåfyllning :).
Jag blir sällan sjuk numera och det beror just på, tror jag - att jag alltid försöker lyssna på kroppen, drar i handbromsen om jag får känningar men avväger också om jag i stället behöver komma ut. Om du har en stressig vecka på jobbet så kanske du ska lägga hårdträningen på is. När du känner dig stark utmanar du dig.
Att gå omkring med massa träningsvärk är lite kul men inte alltid så bra. Då är det toppen att småjogga lite eller ta upprepade promenader för att hjälpa kroppen få undan slaggprodukter.

All träning är nedbrytande kom ihåg det. När du bygger kroppen är det under vila. Återhämtning är alltså vila men du hjälper kroppen med en effektivare återhämtning genom att äta rätt också. Den mest effektiva träningen du kan göra är att lägga upp träningen progressivt, det vill säga att du ökar intensitet efter hand, inte nödvändigtvis tid. Men då är det lika viktigt att lägga in en återhämtningsvecka så kroppen och musklerna får chans att "växa till." Vanligast är att man lägger in en återhämtningsvecka var fjärde vecka men det finns olika varianter. Och då pratar vi vanligtvis högintensiv träning. Eller så lyssnar du på kroppen helt enkelt. Vi har olika förutsättningar beroende på hur vårt liv ser ut och stress, sömn, mat påverkar din status minst lika mycket som den träning du gör. Var alltså aktsam. Var snäll mot kroppen. Du tränar för livet, inte bara för att komma i din bikini så snabbt som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar