Välkommen!

NYSTART!

onsdag, januari 9

Proteinbröd och sconsk

Min dotter framför allt har tjatat om att jag ska baka "sconsk" och som den snälla mamma jag är så bakade jag i morse till frukost. Det går ju supersnabbt,  hade bara önskat att jag hade haft lite fil kvar att blanda i.

Röra ihop, kladda ut på plåt, ugnen 10 min, kan inte bli enklare?
Om ni tittar noga på bilden så kanske ni tycker att de ser lite konstiga ut. Lite "artificiella"? Jag bytte nämligen ut 1/3 av vetemjölet till vassleprotein för att öka proteininnehållet. Jepp det märks i smaken också och då säger jag att "man vänjer sig." Därmed inte sagt att man kanske alltid vill baka med det. Konsistensen blir lite som de muffins ni kan köpa i affären, färdigförpackade med lång hållbarhetstid ;). Alltså lite skumbetonade, kan det vara en rimlig beskrivning månne?




Men i går kväll bakade jag mitt favoritbröd. Bakade det uppe i Luleå för några dagar sedan och inte ett öga var torrt. Framför allt fungerar magen väldigt bra av detta :).

Camillas knock-out-kavring. För liten form dock denna gång :)
Det här är så gott, alla kategorier. Testa själv och gnäll på mig om det inte stämmer. Det finns många liknande varianter på detta bröd, I know men ni ska få mitt recept i alla fall, tål att jämföras!

Till en limpa (obs stor limpform annars en [mindre] ugnsform - beror på hur du vill ha brödet stort och mäktigt eller mindre och nättare).

4 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
1 dl vetegroddar
1 dl kruskakli
1 dl solrosfrön (el mer)
4 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
0,5 dl olivolja
1 liter filmjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, blanda väl. Tillsätt resten, blanda ihop hastigt - degen ska vara ganska lös.
Grädda i ugnens nedre del ca 1,5-2 tim. Denna anvisning gäller om du har den i en limpform - brödet behöver verkligen dryga 1,5 timme (1h 50 min på bilden) även om den kommer se klar ut tidigare. Har du den i en lägre ugnsform räcker det nog med ca 1,5 timme. Brödet ska dock se knaprigt välgräddat ut!

I det här brödet finns förstås utrymme att blanda in lite fler grejer efter tycke och smak. Till exempel linfrön, nötter, fikon, äpple, torkad frukt, russin, müsli. I tron att det var vetegroddar åkte 1 dl sesamfrön i för mig nu samt att jag la i chiafrön, vilka har många bra ingredienser som omega -3 och ett hyfsat högt proteininnehåll.

Finns hos Fitnessguru.se
Denna gång bytte jag dessutom ut de 4 dl vetemjölen mot 4 dl Onebake vilket var vågat. Onebake är som ni kan läsa ett vassleprotein som man kan använda för att öka proteininnehållet i mat och bak. Man kanske inte byter ut så pass mycket andel som jag gjorde nu men å andra sidan måste man ju få testa sig fram.
Smaken är det absolut inget fel på men har man ätit vetemjölsvarianten så kanske man ändå föredrar den konsistensen som är lite fylligare, men har man inte smakat något annat så är detta ett kanongott alternativ. Äh det smakar ju som Gröndalslimpan (ni som nån gång köpt det på Konsum Gröndal) eller typ Danskt rågbröd. Fast godare, promise.
Och vetskapen om att det är nyttigare än bakat på vetemjöl smakar gott också :).

Annars tycker jag att man ska göra proteinpannkakor med detta Onebake. Inte för att jag har gjort det än men jag ska, snart. Nu har jag slarvat bort mitt pulsband till pulsklockan så nu kan jag inte springa och först när jag hittar den (borta i Luleå?) så gör jag proteinpannkakor. Eller, jag kanske ska gå och träna Crossfit eller Ruffie - då behövs bra grejer! Återkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar