Välkommen!

NYSTART!

tisdag, juni 25

Noterat om situps vs crunches - plattare mage.

En annan sak jag tänker på ofta är just det här med situps vara och ickevarande. Det finns PT:s som förordar "riktiga" situps d v s situps som går hela vägen upp och det finns vissa som förordar crunches, d v s då du bara lyfter en del av skulderbladen/nacken och sedan ned igen. Jag tycker nog att det generellt är fler gym/fitnessfolk som förordar crunches och idrottare/fystränare som förordar situps. En del tycker nog att övningarna kompletterar varandra. Utan att gå djupare in i situps vs crunches så är jag nog mer av den uppfattningen att det inte är en bra magövning öht. Vi tjejer framförallt som ofta har rätt mycket underhudsfett blir inte hjälpta av att stärka de musklerna som i sin tur gör att våra magar putar ut än mer. Det räcker långt som skäl för många ;). Många gör också situps fel så de får mer ont i nacken och därför är det inget som jag heller låter ingå i de klasser jag kör.
Det finns så många andra bättre magövningar, plankan är min favorit liksom russian twist och hel del andra. I går ramlade jag över ny information som än mer stärkte min intuitiva känsla om just situps/crunches. Det är rent av skadligt för vår ryggrad.
Läs mer här

Det är så många som frågar vad de ska träna för att få bort sin mage. Magövningar i all ära säger jag då - men för att få bort en mage så är det inte träning som är största nyckeln - det är kosten. Felaktig kost sätter sig på magen punkt slut. Och bästa träningen i kombination med bättre kost är cardio, alltså konditions/pulsträning. En annan bov är stressen. Det kan inte sägas för mycket men stresshormonet kortisol sätter sin järnring (muffinsdeg) runt magen och förenklat sagt så är bristen på sömn en av de största stressbovarna för kroppen som gör att vi ökar eller åtminstone inte går ned i vikt.
Vi kan prata IBS, födoämneskänslighet - intolerans osv men i kombination med dålig kost överlag och för mycket stress så har vi nog alla dessa symtom. Se över ditt liv först innan du söker sjukdomstillstånd.

Att träna mage och core är viktigt ur andra aspekter. Det är coren som håller upp dig och är grunden för att lyckas i all din träning och även vardag. Och för att gå tillbaka till situps så tränar det ju bara nedre magregion. Magmusklernas funktion är ju att hindra rörelse inte att skapa den och tänk själv vad du måste träna då. Det gäller att stärka smart, plankan är en sådan övning. Situps är väldigt begränsad och nu har du också lärt dig att den inte är nyttig! (närå du får tro på det du tror på)

Och i övrigt så är t ex marklyft, militärpress, knäböj och många andra övningar med s k fria vikter helt utmärkta för bålstabilitet. Fast det krävs iof att du har en viss stabilitet innan du börjar med det.
Är du svag i coren blir du heller aldrig en bra löpare om du nu vill det. Så börja med coren, börja i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar