Välkommen!

NYSTART!

tisdag, juni 25

Noterat om 5:3

Det är mycket fasta nu. "Alla" verkar hänga på den här 5:2 fastan som de tog upp i Vetenskapens värld. Jag ifrågasätter inte dem/er som vill testa och lever man ett liv där fasta fungerar bra att peta in så varför inte? Men viss källkritik tycker jag man bör tillämpa jämt och i detta fallet ska man vara medveten om att testpersonen i programmet också har skrivit en bok i samma ämne. Jag tycker i alla fall att det har betydelse. Det finns andra fasteformer till exempel 24 timmarsfasta och 16:8 som säkert fungerar i samma syfte och är "lika bra".
Det man också ska veta är att de studier som gjordes på andra primater, apor - inte visade att de levde längre efter kalorireducerad kost efter 5:3 metoden när de överlag också åt bra kost samtidigt. Däremot en tidigare studie där de fick äta en rätt socker - och majsoljerik diet samtidigt som 5:3 fasta så levde de längre..
alltså nu pratar jag om två kontrollgrupper där två grupper fick äta bra kost, de som också hade kalorirestriktion fick alltså inte någon större skillnad mot den andra. I de andra två grupperna där de åt rätt dålig kost överlag så såg man vinster i att ha en kalorirestriktion i den ena gruppen vad gäller livslängd.
Om ni vill söka upp den studien som tidskriften Nature har publicerat så har ni dessa hjälptrådar: Nature. 2012 Sep 13;489(7415):318-21.
Impact of caloric restriction on health and survival in rhesus monkeys from the NIA study.
Mattison JA, Roth GS, Beasley TM, Tilmont EM, Handy AM, Herbert RL, Longo DL, Allison DB, Young JE, Bryant M, Barnard D, Ward WF, Qi W, Ingram DK, de Cabo R.


Jag kan tycka att om man har problem med att hålla sig till rätt kalorimängd så kan de här fastemetoderna vara ett sätt att få bukt både med överskridelse och möjligen också matfixering. Studier har visat att folk generellt inte kompenserar för "förlorad" mat.
Och vilja att förändra sin livsstil säger jag aldrig nej till men jag tycker däremot inte att man någonsin ska svälja dieter och "vetenskap" bara sådär rakt av.
Ni vet själva att efter några år kommer alltid nya rön så det gäller att vara smart och främst hitta något som du mår bra av att göra, inte plågas av.
Du lever nog det liv du lever ändå, varken mer el mindre.

Ja förlåt om jag låter krass men det finns vissa som röker som bortsbindare, är feta som hus och ändå lever skjortan längre än din kusin som är kusin vitamin  - ni hajar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar